Cyklostezka Bečva - kudy nejlépe objet uzavírku mezi Osekem a Grymovem

18.05.2020

Zhruba před týdnem jsme podnikli cykloturistický reportážní výlet po cyklostezce Bečva v úseku Lipník nad Bečvou - Přerov. Tehdy jsme narazili na uzavírku cyklostezky mezi Osekem nad Bečvou a Grymovem. V neděli 17. května 2020 jsme se na problematický úsek vrátili a pátrali jsme, kudy lze uzavírku nejlépe legálně objet. V této reportáži uvidíte, jak pokračují práce na regeneraci Oseckého Jadranu, co vás čeká na oficiální objízdné trase a také vám nabídneme alternativní objízdnou trasu.

Počasí nám přeje a tak vyrážíme na cestu z Lipníka nad Bečvou, ulicí Za Porážkou. Tentokrát volíme cyklostezku z Lipníka po pravém břehu řeky Bečvy. Cesta nám ubíhá pěkně, míjíme Osecký jez a blížíme se k Oseckému Jadranu, kde v těchto dnech probíhá rozsáhlá regenerace vodní nádrže. Poměrně milým překvapením pro nás bylo, že práce značně pokročily. Je vidět, že se tady pomalu, ale jistě finišuje. Prakticky z cesty zmizely veškeré zátarasy, omezení a zákazové značky, cyklostezka je zde k dnešnímu dni již zcela průjezdná. Dokonce je už i položený nový asfalt v místech, které byly až dosud rozkopané, takže velmi dobrá zpráva :-).

Blížíme se ke křižovatce u Oseckého mostu. Zde by správně měly už být osazeny informační tabule, které by upozorňovaly na skutečnost, že cyklostezka ve směru na Grymov je dále neprůjezdná. Mělo by tu být správně také viditelné značení objížďky. Bohužel nic takového zde nevidíme.

Tentokrát jsme si dopředu nastudovali z dostupných míst, kudy že by měla vlastně vést ta značená, nebo vlastně reálně neznačená objížďka. Na portále cyklostezkabecva.cz jsme našli informace o objízdné trase. Takže podle mapy odbočujeme doprava na hlavní silnici vedoucí z Oseka nad Bečvou. Krátce na to odbočujeme doleva na místní komunikaci, kterou projedeme prakticky až na konec Oseka. Silnice je asfaltová, místy výmoly, nicméně zatím se to ještě dá. Ten horší úsek objízdné trasy nás teprve čeká.

Na konci ulice odbočíme doleva a přes potok Strhanec pokračujeme dále po betonových panelech. Jízda už zdaleka není tak komfortní jako na cyklostezce, na silničním kole je to docela uskákané a po několika minutách jízdy je člověk vyklepaný jak řízek.

Zhruba po půl kilometru panely vyskládaná cesta končí u místní čistírny odpadních vod a dál pokračujeme již jen po polní cestě. No co k tomu říct, museli jsme značně zvolnit tempo, na silničním kole se v takovém terénu fakt nehodí jet. Když přijdou nějaké větší deště, tak se tato trasa může stát když ne rovnou neprůjezdná, tak minimálně obtížně sjízdná.

Tady musíme upozornit na zrádnou odbočku, kterou nesmíte minout, jinak skončíte jako my úplně na jiné polní cestě. Asi po 300 metrech po skončení panelové cesty polní, hodně vyježděná cesta vede dál rovně. Jelikož zde nejsou žádné směrové tabule, které by ukazovaly směr a navigaci jsme s sebou neměli, tak jsme pokračovali po špatné cestě. Bohužel na to jsme přišli až při zpracování videa, takže následující den jsme se museli na toto problematické místo vrátit, tentokrát již raději s navigací a přesně podle navigace jsme odbočili doprava. Znovu zdůrazňujeme, že zde nejsou vůbec žádné směrové tabule, které by neznalého správně nasměrovaly.

Takže tentokrát už pokračujeme po správné objízdné trase, ale ani zde to není žádná výhra. Spíše je to taková chvíli vyšlapaná pěšinka, pak přecházející v polní cestu se všemi negativy, které jsme zmiňovali již dříve. Dnes jsme projížděli již po oschlé polní cestě, nicméně po vytrvalém dešti by tudy asi nikdo nechtěl jet...

V minulém týdnu docela i zapršelo, tak ještě místy narážíme na louže a cesta je místy bahnitá, ale naštěstí už povrch osychal, tak se dalo opatrně projet. Komfort, jaký známe z cyklostezky Bečva, kde se krásně upaluje po pěkném asfaltu, je rázem pryč. Určitě nedoporučujeme volit tuto objízdnou trasu, pokud jedete na silničním kole. Trasa je vhodná spíše pro jezdce na horských kolech a s kvalitním odpružením. Ostatně na této objízdné trase nepotkáváme prakticky žádné cyklisty. Drtivá většina jezdí dál postaru i přes zákaz, jak jsme se mohli později přesvědčit. A není se co divit, tato objízdná trasa opravdu není určena pro všechny. Určitě tudy neprojedete na kolečkových bruslích, koloběžkách, silniční kola jen s obtížemi.

Po polní cestě jedeme asi 1,5 km, přijíždíme do Prosenic. Zde odbočíme doleva směrem na Grymov a po několika metrech odbočíme na cyklostezku vedoucí souběžně se silnicí. Po této cyklostezce dojedeme až k mostu přes Bečvu a zde se můžeme napojit již na cyklostezku Bečva a pokračovat dál směrem na Grymov, Přerov.

Jak jsme se již zmínili, tato objízdná trasa opravdu není vhodná pro všechny, opravdu je spíše určená jen pro horská kola. Zkusili jsme zajet od Grymovského mostu zpět po cyklostezce Bečva směrem na Osek, abychom zjistili aktuální situaci. Jak jsme měli možnost vidět, na cyklostezce najednou plno lidí, v podstatě s nějakou objížďkou si asi nikdo hlavu neláme, prostě jezdí se postaru. No upřimně řečeno, ani se není co divit. Cyklostezku uzavřeli bez adekvátní náhrady a zejména kdo například denně dojíždí z Lipníka do Přerova nebo naopak třeba za prací a podobně, tak jen těžko si lze představit, že by volil tuto do značné míry obtížně sjízdnou objízdnou trasu...

Takže jsme zkusili najít jiné, pohodlnější řešení objízdné trasy úseku cyklostezky Osek nad Bečvou a Grymov. Jednou z možných variant je objet to po hlavní silnici směrem na Prosenice, pak Osek nad Bečvou a zde se napojit zpět na cyklostezku. Takže teď se na tuto trasu podíváme podrobněji.

Tentokrát pojedeme jakože ze směru od Přerova, takže po cyklostezce Bečva podjedeme most, zabočíme doprava a vjedeme na hlavní silnici směrem na Prosenice. Přejedeme most a odbočíme doleva na cyklostezku vedoucí souběžně se silnicí. Tudy jsme jeli i při první ukázce objízdné trasy.

Bohužel cyklostezka končí na začátku Prosenic, takže zde musíme najet na hlavní silnici a projet celé Prosenice. Tento úsek je takový nepohodlný, zejména v pracovní dny se zde můžeme setkat s větším provozem, na druhou stranu po pěkné asfaltové silnici lze tento úsek rychle překonat.

Na křižovatce odbočíme doprava na Lipník nad Bečvou a vjedeme na hlavní silnici vedoucí z Přerova. Zde už se jede podstatně bezpečněji, lze jet po krajnici, takže větší automobilový provoz až tak nevadí. Asi po 2,5 km přijedeme do Oseka nad Bečvou a zde odbočíme do první ulice doprava, je to u bývalého obchodu s potravinami.

No a poté se uličkami propleteme až na tu komunikaci, po které jsme předtím jeli opačným směrem a postupně se takto dostaneme až zpět na původní cyklostezku Bečva. Napojíme se na ni u mostu přes Bečvu. Tato objízdná trasa se nám zdá být mnohem přijatelnější, zejména pro silniční kola. Na druhou stranu pro rodiny s dětmi to bude na zvážení, přece jen zde vede úsek s poměrně hustým provozem automobilů. Nicméně lepší alternativní objízdná trasa kvalitou srovnatelná s cyklostezkou Bečva zatím není a zřejmě ani delší dobu nebude. Vždy to bude jen o kompromisech - buď mimo hlavní silnice ale za cenu výrazně sníženého pohodlí a jízdního komfortu - tedy po polních cestách, a nebo při zachování jízdního komfortu po silnicích i za cenu hustějšího provozu. Nebo případně jezdit postaru mezi Osekem a Grymovem, dokud je to možné... Jakou trasu si sami zvolíte, necháme již jen na vás, určitě budeme sledovat dění kolem tohoto problematického úseku a pokud by se něco změnilo, budeme o tom informovat.